Índex de “L’arquitectura del conte”

Presentació

I. El conte, un univers específic

L’exploració d’unes lleis particulars

Algunes diferències amb els altres gèneres literaris

L’evolució des del relat oral a l’escriptura literària

Altres modalitats de narrativa curta

 

II. La gestació del conte

Les idees embrionàries

L’exploració de la forma

El moment de l’escriptura

Les revisions del text

El resultat final

Pautes per a l’anàlisi d’un conte

 

III. Set contes, set mons

«La gavina i la tortuga», de Les mil i una nits

«El llop i els set cabridets», dels germans Grimm

«El retrat oval», d’Edgar Allan Poe

«El gras i el magre», d’Anton P. Txèkhov

«Davant la llei», de Franz Kafka

«El judici final», de Karel Čapek

«L’esperit guia», de Pere Calders

 

IV. De la idea a la història

La valoració de les idees

La trama argumental

La concreció en una història particular

Anàlisi dels contes de referència

 

V. El punt de vista

La veu narrativa

Qüestions de perspectiva

L’actitud del narrador

Anàlisi dels contes de referència

 

VI. L’estructura narrativa

El conte individual

Algunes propostes de joc estructural

El recull de contes

Títols

Anàlisi dels contes de referència

 

VII. El tractament de la realitat

Una classificació

Anàlisi dels contes de referència

 

VIII. La caracterització dels personatges

Els personatges segons la seva capacitat activa

Els requeriments de la caracterització

Els personatges segons el seu grau de definició

Anàlisi dels contes de referència

 

IX. El tractament del temps

El temps que configura l’estructura

La veu narrativa sota la perspectiva temporal

Anàlisi dels contes de referència

 

X. El tractament de l’espai

La creació de l’escenari

Anàlisi dels contes de referència

 

XI. La tècnica dels diàlegs

Les funcions d’un diàleg

Els defectes més freqüents

Anàlisi dels contes de referència

 

XII. L’estil personal

Els ressorts de la tensió d’estil

Algunes mostres de textos “ben tensats”

Anàlisi dels contes de referència

 

XIII. Algunes recomanacions pràctiques

Sobre els sistemes de treball

Sobre l’experimentació dels recursos narratius

I els dos ingredients indispensables…

 

XIV. Bibliografia